Tone of voice og språkprofil

 

«Tone of voice», eller en språkprofil, som vi også kaller det, er minst like viktig som en visuell profil. En språkprofil danner grunnlaget for at bedrifter fremstår enhetlig og forståelig i sin skriftlige kommunikasjon, og ikke minst sørger den for at virksomhetens personlighet kommer til uttrykk.

Korrekt og egenartet

Å utvikle språkprofiler er en sammensatt jobb. Og den bør ikke gjøres av reklamebyråer eller tekstbyråer som spesialiserer seg på enten det kreative eller det lingvistiske aspektet ved språket. Isteden bør den utvikles av folk som behersker alle sider av språket – både det lingvistiske og det kreative – altså av forfattere som oss (men det må vi vel nesten si…).

Troverdighet og autentisitet

For at språkprofiler skal gi mest mulig utbytte, må den både forankres i ledelsen og være en del av ansattes opplæring. Prinsippene i en språkprofil bør gjelde for samtlige driftsområder, og de språklige retningslinjene er ikke virkelig tatt i bruk før man kan kjenne igjen virksomhetens personlige språkdrakt selv i «juridiske vilkår for bruk» og andre skumle tekster.

Det viktigste arbeidet dere gjør i år

Ta tak i tekstene deres. Gjør språket elegant og klart. Gi kundene deres den beste opplevelsen.

  • bedre omdømme
  • økt lojalitet
  • mindre support

Ring oss på 924 27 386 eller send oss en e-post i dag.

Jeg er interessert!

Jeg vil vite mer...

Da ringer du oss på 924 27 386. Vi vil gjerne prate med deg, høre om behovene dine og hjelpe deg videre.

Eller send en e-post